Андрій Кокотюха представив у Рівному свою «історію України в детективі»

  • КУЛЬТУРА
Суб, 12/02/2017 - 10:49

Із презентацією семикнижжя ретро-детективів до Рівного завітав відомий український письменник Андрій Кокотюха. Під час зустрічі у Будинку вчених письменник розповів про роботу над проектом, а також відкрив таємниці майбутнього фільму за першим романом серії «Адвокат із Личаківської».

За цілу серію детективів у стилі ретро письменник взявся на замовлення видавництва «Фоліо», а підтримала проект львівська мерія. Андрій Кокотюха зізнається, що спочатку не дуже хотів писати серійних романів, адже і як автор, і як читач не любить персонажів, які кочують із книги в книгу.

- Мені завжди хочеться так, як із коханою жінкою: щоб було кожен раз як вперше, - сміється. - І тому коли герою, наприклад, загрожує смерть, а ти знаєш, що він виживе і з’явиться ще в наступних книгах, мені, наприклад, нецікаво. Але мене, звісно, вмовили.

Так, протягом п’яти років  з’явилося сім детективів: «Адвокат із Личаківської», «Привид із Валової», «Автомобіль із Пекарської», «Різник із Городоцької», «Коханка з площі Ринок», «Втікач із Бригідок» та «Офіцер із Стрийського парку», який у цьому році закрив цей період серії. Дещо окремо стоїть роман «Київські бомби», який автор називає розвідкою боєм. Він був написаний раніше від семикнижжя, але письменник воліє його також розглядати у загальному контексті цих ретро-романів. 

Взагалі його зацікавленість історією почалася із написання «Червоного» - книжка стала першим історичним романом Андрія Кокотюхи, який вийшов у 2012 році. Відтак цій історії спілкування автора з історичними романами також виповнилося рівно п’ять років. Але нині його зусилля були зосереджені саме на ретро-романах, які, за словами автора, є більш атмосферною літературою.

- Історичний роман описує певний період, певну епоху, там можна знайти історичні дати, події, факти, реальних історичних людей. А ретро-роман це коли ніби ожила стара чорно-біла фотографія чи малюнок. Ми бачимо вулиці старого міста, по яких ходять люди, одягнуті певним чином, сидять у кав’ярнях, живуть у певних будинках із цікавими меблями… Тобто існують тенденції того часу, моди, звичаї. І це все передається через ретро-роман, але герої і події при цьому абсолютно вигадані, - пояснює Андрій різницю між жанрами. 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: У Рівному презентували "Червоного" - український вестерн із духопідйомним фіналом

Що стосується самої зацікавленості історією, то письменник вбачає в цьому загальну тенденцію, яка спіткала українців десь від 2010 року. Саме тоді ми почали пильно і докладно цікавитися своєю історією –  причому історією України ХХ століття.

- Справа в тому, що всі проблеми, які ми переживаємо, зокрема і сьогодні, своїм корінням сягають не дохристиянських часів чи Київської Русі, і навіть не доби Козаччини, а з’явилися рівно 100 років тому, коли почався більшовицький переворот, перша російська окупація України. І люди хочуть розібратися, чому ми зараз так живемо, чому загальмовані в розвитку, чому були вирвані із загального європейського контексту і що з цим усім робити. Ці проблеми лежать саме в історії України ХХ століття. Тому від того часу все, що було марковане «історичний», почало користуватися підвищеним попитом. І як автор, який працює по можливості на широку аудиторію, я не міг обійти цієї теми і написав тоді два історичних романи. А майже відразу після Революції Гідності керівництво видавництва «Фоліо» запропонувало створити таку серію ретро-романів.

Говорячи про особливості серії, Андрій наголошує, що події і люди в його детективах вигадані, а ось тенденції і атмосфера – справжнісінькі. І якщо ми хочемо знати, як і чим жила Україна початку ХХ століття, які тенденції були в промисловості, науці, медицині, архітектурі, моді і т.д., все це читач знайде на сторінках ретро-романів Андрія Кокотюхи.

- Львів у першому романі «Адвокат із Личаківської» це лише локація, де відбувається дія. Так само як Київ у «Київських бомбах». Але якщо умовно поєднати ці книги, то ми повинні згадати, що на початку ХХ століття Україна перебувала у складі двох імперій – Російської та Австро-Угорської. І тоді ми просто отримуємо історію України початку ХХ століття. Ми повинні розуміти, що дії відбуваються в один той самий час, і всі звичаї, інтереси, моди, проблеми, характерні для того часу, їх переживали по всій Україні, незалежно від того, що вона була розділена, - пояснює Андрій Кокотюха свій задум.  

Кожен з його романів має певне загальне тло, атмосферу, і сюжети детективів замішані і випливають безпосередньо із цього загального контексту.

- Отже, так чи інакше, це історія України, хочемо ми цього чи ні. Белетризована історія, або історія України в детективі, - додає письменник. - Наприклад, роман «Київські бомби» розповідає про тероризм в Україні і місце саме українських спільнот у протистоянні між царською охранкою і російськими ж терористами. Адже українці теж перебували в епіцентрі цих подій – і в Києві, і Харкові, і в Одесі. Але раніше чомусь ніхто не зосереджувався на місці саме українських громад у цьому процесі.

«Адвокат з Личаківської» - наочна історія про експорт і фінансування цього тероризму з Російської імперії в Австро-Угорську. До речі, додає автор, цей реальний факт можна перевірити у першоджерелах, якими користувався письменник.

Події роману «Привид з Валової» відбуваються у 1909 році – період будівельного буму, коли перебудовувалися старі будинки, зводилися нові, цікаві, ексклюзивні архітектурні проекти.

«Автомобіль із Пекарської» це вже 1911 рік, коли Європу накрив промисловий, споживацький бум, з’явилися перші багаті люди, нафтовики, промисловці. На вулицях абсолютно всіх міст почали з’являтися перші автомобілі, запроваджувались нові технології. І це також стає рушієм сюжету: у власному автомобілі знаходять труп доньки олігарха.

«Різник з Городоцької» є переломною, четвертою книгою серії. Тут події розгортаються на фоні останнього мирного Різдва перед великою війною. Це роман про маніяка, але тут не в маніяку справа, а в тому, що оповідається про новомодні на той час тенденції в медицині – лікування гіпнозом, електрикою, іншими методиками.

А далі йдуть три книжки, які охоплюють воєнний період. У романі «Коханка з площі Ринок» події розгортаються на тлі першої російської окупації західних земель України і, відповідно, інтрига будується довкола цього.

Найскладніше та найдовше писалася передостання книжка серії «Втікач із Бригідок». Це тема, яку ніхто не піднімав до того часу. 1916 рік, солдати Легіону Січових Стрільців вже повернулися з фронту і намагаються якось адаптуватися до мирного життя – з’являється таке явище як синдром учасника війни.

- Це те, що ми й сьогодні бачимо чи не в кожному місті та селі, коли люди повертаються з фронту і розгублені, не розуміють, чи потрібні вони тій державі, яку вони захищали. І так чи інакше вони стають об’єктами маніпуляцій з боку передусім, звичайно, ворожих нам держав і структур. Саме з приводу цього ця шпигунська історія, - розповідає письменник.  

А от про що буде останній роман циклу - «Офіцер із Стрийського парку», автор, каже, знав із самого початку. Мовляв, знав, чим закінчиться цикл, вже коли задумував першу книгу. Це листопад 1918 року, останні дні перед крахом Австро-Угорської імперії, спроба українців створити свою державу і опір цьому поляків. Так виникають сутички між спільнотами, між якими нібито до того не було протиріч.

За словами Андрія Кокотюхи, його книжки можна читати не по порядку, адже як правило це кожна історія із закінченим сюжетом, але є наскрізні персонажі, які мандрують від твору до твору і у них є певні стосунки, які розвиваються. Єдине, що порадив автор, читати дві книжки в такому порядку: спочатку «Автомобіль із Пекарської», а потім «Різник з Городоцької».

Письменник, який вже 19 років працює в кіно, запевняє: усі його романи легко переписуються на кіносценарії та адаптуються до кіно. І для нього немає різниці – писати сценарій чи книгу. Єдине, зазначає, що сценарій менший за обсягом, але над ним довше працювати, бо він не пишеться, а переписується.

- Я би взяв на себе таку сміливість називати свої книги кінороманами. Як автор книжок, все, що я пишу, відразу у мене заточено під кіно, а ідеї для книжок черпаю з побачених фільмів і трансформую їх для України. І зважаючи на те, що зараз ходять чутки, що книга втрачає читача, моя мета, щоб читання моїх книг не було громадським обов’язком і покутою, а щоб це займало стільки ж часу, скільки займає перегляд фільму, - сміється Андрій Кокотюха.

Щодо екранізації першого роману, письменник розповів, що фільм, який матиме назву «Адвокат із міста Лева», зніматиме режисер Заза Буадзе, який вже екранізував його роман «Червоний». Планують залучити і польських кінематографістів. Актор на головну роль вже затверджений режисером, але розпочати зйомки сподіваються в кінці літа 2018 року, оскільки Заза Буадзе зараз готується знімати фільм «Червоний-2». А у нас в Україні не так багато режисерів, які можуть знімати в жанрі такого масового кіно. Найпізніше, коли зможе вийти фільм, пообіцяв автор, це кінець 2019 року. 

Щодо планів на майбутнє, Андрій зізнається, що дещо втомився від історичної тематики і хотів би взяти паузу, переключившись на сучасну тематику.

- Але подумав і вирішив: щойно на екрани вийде «Адвокат з міста Лева», я напишу ще трилогію із цієї серії. Персонажі будуть ті самі, але місце дії – Париж, час - 20-ті роки ХХ століття. Тобто 5 років по тому. Серед персонажів повинні бути Нестор Махно, Симон Петлюра й інші діячі української революції. 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: У Рівному Андрій Кокотюха презентував тизер до нового фільму за своїм ретро-романом

Додати новий коментар

 

33000, Україна, м.Рівне
(0362) 60 99 93
[email protected]

 

bigmir)net TOP 100
GOLOSNO 2014. Всі права захищені діючим законодавством України. Будь-яке порушення прав переслідується у судовому порядку. Будь-яке відтворення інформації з сайту тільки з письмового дозволу редакції. Відповідальність за достовірність всіх матеріалів, розміщених на сайті, крім матеріалів, які містять посилання на інші інформаційні агентства або інтернет-видання, несе редакційна рада.